flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПРАВИЛ ПОВЕДІНКИ ВІДПОВІДАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ АПАРАТІВ МІСЦЕВИХ ЗАГАЛЬНИХ СУДІВ З ЛЮДЬМИ ІЗ ОБМЕЖЕНИМИ ФІЗИЧНИМИ МОЖЛИВОСТЯМИ

         Відповідальна особа за доступ до правосуддя маломобільних груп населення та інших груп населення в Гайсинському районному суді старший секретар суду – Прядко Тетяна Василівна, наказ керівника апарату суду № 5 від 16.02.2022р.

      У разі якщо до суду звертається особа, що має обмежені фізичні можливості, відповідальний працівник суду (визначений внутрішнім наказом суду) повинен бути ознайомлений із принципами та правилами спілкування з такими відвідувачами суду, та надати кваліфіковану допомогу у доступі відвідувачів із обмеженими фізичними можливостями до правосуддя.

 

 Основні принципи етики спілкування з людьми  із обмеженими фізичними можливостями:

 * Толерантність

* Рівноправ’я

* Розуміння

* Шанобливість

* Визнання

* Сприйнятливість

 

Якщо в суд звертається особа, що має обмежені  фізичні можливості, то потрібно трактувати її  в першу чергу як відвідувача, який звернувся за послугою, але при цьому необхідно розуміти і володіти деякими особливостями у спілкуванні.

 

ВІДВУДАВАЧ СУДУ ІЗ ВАДАМИ ОПОРНО-РУХОВОГО АПАРАТУ

    У більшості  приміщення суду є недоступними для осіб, які мають проблеми у пересуванні  і користуються допоміжними засобами, особливо для тих, які пересуваються в кріслі-візку. До багатьох приміщень людина в кріслі-візку навіть не може потрапити в двері суду при вході.

 

   У такому випадку необхідно виконати наступні дії:

 

  1. Забезпечити особі  з вадою опорно-рухового апарату можливість повідомити працівників суду про необхідність отримати послугу чи допомогу. В такому випадку потрібно забезпечити можливість зв’язку працівника суду з відвідувачем суду.  Для цього в Гайсинському районному суді встановлений двосторонній зв’язок, переговорний пристрій.

Технічний засіб зв’язку розташований при вході в приміщення суду в зоні досяжності людини, яка сидить в кріслі-візку. 

Цей пристрій необхідно позначити Міжнародним символом доступності.

 

  1. Після з’ясування причини звернення за посередництвом  каналу зв’язку особи з вадою опорно-рухового апарату виходить уповноважений працівник суду. При потребі потрапити в приміщення  суду  з’ясуйте – як допомогти щоб проїхати в дверях, переїхати через поріг, піднятися по сходах, тощо.  При потребі перенести людину у візку запитуйте,  за які частини візка можна брати, щоб піднімати. Не хапайтеся без попередження за крісло-візок.
  2. Не поводьтеся самовільно з  людиною у візку,не котіть її без дозволу. Під час спілкування ваші обличчя мають бути на одному рівні. Ви повинні або присісти, або сісти поруч на стільці.

Якщо людина в кріслі-візку є разом із супроводжуючою її особою, при спілкуванні необхідно звертатися безпосередньо до особи, якої це стосується.  Якщо це стосується особи з вадою опорно-рухового апарату, то при спілкуванні  потрібно в першу чергу звертатися і розмовляти з нею, а не із супроводжуючою особою.

 

Основні правила спілкування:

 –    Зробити крок назустріч і спитати – чим можна допомогти.

–    Допомога має бути ненав’язливою  і не надмірною.

–    Вислухайте:  що і як робити. Люди на візку також мають різну фізичну справність, відповідно і допомоги можуть очікувати різної.

–    Спілкуючись з людиною, яка сидить у візку намагайтеся знайти можливість спілкуватися з нею на одному рівні, щоб людина у візку не задирала до співрозмовника голову. Бажано, знайти можливість сісти на стілець і, якщо йдеться про ознайомлення з документами, мати можливість сидіти поруч за столом.

–    Майте на увазі, що  у неповноправної людини можуть бути проблеми користуватися письмовим приладдям тощо.  Запитуйте, чи потрібно в цьому допомогти.

 

ВІДВУДАВАЧ СУДУ ІЗ ВАДАМИ СЛУХУ ТА МОВИ

   Важливо, щоб в приміщеннях суду була повноцінна візуальна інформація.

Люди з вадами слуху ззовні без ознак інвалідності. Однак, при цьому вони можуть мати різний рівень втрати слуху і по різному розвинене мовлення. Є люди, які не чують, але розмовляють. Спілкуючись будьте привітними, посміхайтеся. Таким чином людина матиме до Вас довіру.

–    При розмові з нечуючими необхідно дивитися безпосередньо на співрозмовника, повільно і чітко промовляти слова із виразною мімікою.  Важливо, щоб джерело світла не було за Вашою спиною, бо в такому випадку Ваше обличчя буде затінене.

–    Необхідно мати можливість спілкуватися за допомогою переписки: мати листки паперу, блокнот, ручку або олівець тощо.  Звичайно, треба писати читабельним почерком, не формулювати довгих фраз.

–    Не затемнюйте обличчя, особливо уста, і не закривайте його руками, волоссям тощо.

–    Щоб привернути увагу людини, яка не чує, торкніться її злегка за плече, або помахайте до неї рукою. Коли Вас помітили, тоді починайте спілкування. Кричати не варто.

–    Якщо нечуюча людина користується послугою сурдоперекладача, то при спілкуванні необхідно дивитися на того, хто звернувся за послугою.  Тобто, на нечуючу людину, а не на перекладача.

–    Підтримуйте зоровий контакт, демонструйте спокій та позитивні емоції.

–    Під час розмови з людиною, яка має порушення слуху потрібно дивитися саме на неї.

–    Пильнуйте, щоб джерела світла не було за Вами. Не затемнюйте свого обличчя.

–    Переписуйтеся, щоб уникнути труднощів при усному спілкування.

–    Говоріть ясно та чітко, не змінюйте теми розмови.

 

ВІДВУДАВАЧ СУДУ ІЗ ВАДАМИ ЗОРУ

     Спілкуючись із незрячими людьми називайте себе і, залежно від ситуації, присутніх.

–    Описуйте – де Ви знаходитесь і попереджуйте про перешкоди, які є на шляху.

–    У розмові з незрячою людиною завжди звертайтеся безпосередньо до неї. Необхідно представитися хто Ви, які маєте повноваження, після чого повинні запитати – чим допомогти.

–    При супроводі у приміщені  попереджуйте про перешкоди, які є на шляху, наприклад: «зараз будуть сходи, двері з порогом тощо». При можливості озвучуйте інформуючи про оточення.

–    Якщо припровадили незрячу людину до якогось кабінету службової особи, то інформуйте, куди Ви привели, називайте цю людину і інших присутніх. Якщо збираєтесь читати, попередьте про це.

–    Не замінюйте читання будь-якого документу його переказом, особливо,  якщо при цьому треба поставити підпис.

–    Якщо рухатись, то попередьте про це.

–    Не тягніть за собою. Поясніть чітко – куди потрібно  іти.

     Рекомендації  надані в рамках здійснення аналізу забезпечення рівного доступу людей з особливими потребами до правосуддя. В матеріалі використано досвід та напрацювання громадської організації молоді із обмеженими фізичними можливостями «Гармонія», м. Вінниця.

 

 

Фотозвіт щодо доступності для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення

до будівлі Гайсинського районного суду

 

111

 1. Знак "стоянка для інвалідів" розташований праворуч від головного входу на територію суду.

 

 

2. Головний вхід на територію суду.

 

 

 3. На території суду достатньо місця для заїзду, паркування та виїзду інвалідної коляски.

 

 

 4. Вхід до будівлі суду з пандусом, з пристроєм виклику, повідомленням про час роботи та піктограмою

про дуступність для МГН.

 

 

 5. Ширина вхідних дверей у відкритому положені 1,1 м., піктограма доступності МГН та вказівник

з інформацією про прийом та видачу документів.

 

 

 6. Вхід в канцелярію суду.

 

 

7. Висота бар'єра надає можливість подати документи не залишаючи інвалідний візок.

 

 

8. Піктограма доступності МГН та вказівник до запасного виходу.

 

 

05 травня 2018 року в Гайсинському районному суді головою суду В.М. Ковчежнюком, керівником апарату суду Н.В.Цимбал разом з секретарем районного комітету забезпечення доступу інвалідів та інших маломобільних груп населення до об’єктів  соціальних та інженерно-транспортної інфраструктури при Гайсинській районній державній адміністрації Н.І. Мазіхіною проведено :

- аудит доступності будівлі та прилеглої території до будівлі осіб з інвалідністю та маломобільних груп населення.

За результатами проведеного аудиту необхідно здійснити ряд заходів:

1.Встановити поруччя по обидва боки сходів біля головного входу в будівлю.

2.Замовити піктограми та вказівники доступності з контрастною поверхнею;

  1. Облаштувати системи тактильної інформації для людей з порушенням зору (таблички зі шрифтом Брайля ) .

 

3 грудня Міжнародний День людей з інвалідністю.

 

       Відзначають Міжнародний День інваліда в першій декаді грудня. День було засновано в 1992 році Генеральною Асамблеєю ООН.

       За оцінками Світового банку 20 % найбільш бідних верств жителів Землі є людьми з обмеженими можливостями і вимагають до себе особливої уваги.

       Від того , як суспільство ставиться до тих, кому з тих чи інших причин важко або не можливо самостійно подбати про себе, залежть рівень цивілізованності цього суспільства.    

Люди з обмеженими можливостями не вимагають до себе жалю, тому що,як ніхто давно усвідомили що це шлях в нікуди.

      Вони пристосовуються як можуть зі всіх сил. Так сталось. Адже на їх місці може опинитись будь-яка інша людина.

      І для їх виживання не потрібно щось особливе, лише елементарне – можливість жити, жити серед людей, бути в суспільстві і відчувати себе звичайними людьми, як і всім нам.

      Не залишаймося байдужими , захищаючи гідність людей з інвалідність ми захищаємо своє людське обличчя.

 

Маломобільні групи населення: хто це?

Обкладинка Маломобільні групи населення

Універсальний дизайн – це філософія, яка передбачає проектування продукції та середовища, дбаючи про його доступність та зручність для якомога більшої кількості людей. Часто говорять, що універсальний дизайн застосовується для зручності маломобільних груп населення. В свою чергу, термін «маломобільні групи» часто вживають як синонім поняттю «люди з інвалідністю», що насправді не так, адже люди з інвалідністю - лише одна з категорій маломобільних груп.

Відповідно до офіційного визначення, яке міститься у Державних будівельних нормах України «Будинки і споруди: доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення» (2006), “маломобільні групи населення - це люди, що відчувають труднощі при самостійному пересуванні, одержанні послуги, необхідної інформації або при орієнтуванні в просторі”. Таким чином, під дану категорію підпадає доволі велика частка населення. За даними з різних джерел вона складає від 30 до 50% всього населення.

До маломобільних груп населення належать:

- вагітні жінки;

- діти до 7-ми років;

- особи, які супроводжують малолітніх дітей;

- люди поважного віку;

- люди з інвалідністю;

- люди з постійними та/або тимчасовими функціональними порушеннями (фізичними, сенсорними, психічними, розумовими);

- люди які отримали тимчасову травму або хворіють;

- люди з нестандартними розмірами тіла: значно більшою або меншою за середню масою тіла, низького чи зависокого зросту;

- люди, які протягом певного часу можуть бути неуважними (приміром під впливом стресу).

 

Інфографіка Людей з обмеженням мобільності або функціональними обмеженнями

Обмеження мобільності або функціональні обмеження можуть бути пов'язані з фізичними особливостями людини - інвалідністю, дитячим чи літнім віком, а можуть бути пов'язані з тимчасовими станами - вагітність, стрес, хвороба, травма. Тобто можуть бути постійними (які не змінюватимуться з часом) або тимчасовими (наприклад, людина, яка захворіла через певний час одужає).

Так само, обмеження може бути викликане відсутністю досвіду або знання. Наприклад, турист в країні, в якій говорять іншою мовою або мають інші правила. Без сторонньої допомоги, якщо немає універсальних зрозумілих позначок, людині буде важко навіть зорієнтуватися в місті чи скористатися громадським транспортом. «Де придбати квиток на автобус?», «Що означає цей напис?», «Як дістатися до метро?», - всі ці запитання виникатимуть у людини, якщо середовище не відповідає принципам універсального дизайну.  

Невдало сконструйовані приміщення, або предмети можуть створювати незручності для певних категорій і, тим самим, робити їх маломобільними. Так діти і люди з малою вагою часто не можуть самостійно скористатися ліфтом, адже їхньої ваги недостатньо для того, щоб ліфт почав рух. Або людям, які переміщуються за допомогою крісла колісного та дітям незручно звертатися до людей за високою реєстраційною стійкою.

Фото таблиці Бар'єри, що заважають мальмобільним людям

Щоб краще зрозуміти хто такі маломобільні групи населення, розглянемо три їх основні спільні ознаки:

Труднощі при переміщені

Функціональні порушення, зокрема зору, слуху, опорно-рухового апарату, вимагають застосування допоміжних засобів що ускладнює пересування. Погане самопочуття, хворобливий стан, стрес призводить до того, що людина стає  неуважною. Також труднощі в пересуванні відчувають вагітні жінки на останніх місяцях вагітності, ті, хто супроводжує маленьких дітей. Незручне взуття, високі та тонкі підбори також можуть бути причиною труднощів у переміщенні.

Необхідність соціальної підтримки

Маломобільні групи населення є вразливішими у порівнянні з іншими людьми, адже складнощі, які вони відчувають у зв'язку із своїм станом та незручним середовищем, дуже часто роблять їх залежними від допомоги або терпимості оточуючих. Саме тому, все має бути організовано таким чином, щоб забезпечити умови для незалежного користування всіма.

Підвищений ризик дискримінації

Часто в громадських місцях можна стати свідком нетерпимості до людей з ознаками маломобільності. Причинами цього переважно є непристосованість середовища. Наприклад, часто можна помітити роздратування викликане тим, що люди з обмеженою мобільністю затримують транспорт або створюють там незручності, хоча, при правильному плануванні, з врахуванням потреб всіх користувачів, а саме застосуванні принципів універсального дизайну, всі можуть почуватися комфортно.

 

Інфографіка Спільні ознаки маломобільних людей

Кожен з нас в певні періоди життя був або може бути маломобільним, тому універсальний дизайн - це необхідність та зручність для всіх.

Використано матеріали Національної Асамблеї людей з інвалідністю України.